Actuele wachttijden/zorgverzekeraars
Momenteel hebben wij geen wachtlijst voor intake voor cliënten die verzekerd zijn bij VGZ (Univé, IZZ, UMC), DSW (Stad Holland), ONVZ, ENO (Salland, ZorgDirect), Zorg en Zekerheid, Caresq/ EUcare, Menzis (Anderzorg)/
De wachttijd voor behandeling hangt samen met verschillende factoren.
Wachttijden in de zorg zijn vervelend. Helaas heeft Grip ook te maken met langere wachttijden.
De wachttijd gaat in na onze bevestiging van uw aanmelding en duurt tot de start van de behandeling. We streven ernaar binnen 4 weken een behandeltraject aan te bieden, maar let wel dat dit niet altijd mogelijk is.
- De huidige wachttijd tot intake is momenteel 2 weken en de wachttijd tussen het intakegesprek en de start van de behandeling is op dit moment 4 maanden.
Bent u flexibel wat betreft locatie en tijdstip? Dan kunt u vaak op kortere termijn starten.
Heeft u verschillende voorkeuren? Dan kan de wachttijd oplopen. U kunt hierin zelf een keuze maken op het aanmeldformulier.
De avondplekken zijn zeer schaars waardoor de wachttijden voor screeningsintake en start van behandeling langer kan duren.
Mocht u al op de wachtlijst staan en heeft u tussentijds vragen over uw status op de wachtlijst voor intake of behandeling, kunt u te allen tijden zelf contact opnemen met Grip Psychologen op het algemene nummer:
085-0471147
Wachtlijstbemiddeling
Wanneer u de wachttijd te lang vindt kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan ervoor zorgen dat u binnen 4 weken na uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt en dat de behandeling binnen 10 weken na de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen) (Nederlandse Zorg Autoriteit, 2016).
Tips om de wachttijd te overbruggen
- Terwijl u op de wachtlijst staat krijgt u toegang tot de module Eerste Stap naar Herstel van E-health platform Therapieland. Deze module biedt al enkele tools om meer grip te krijgen op piekeren, slaapproblemen, ontspannen en omgaan met emoties.
- Bel uw huisarts om afspraken met de praktijkondersteuner (POH-) GGZ te maken. De POH-GGZ kan u niet behandelen, maar kan u wel ondersteuning bieden ter overbrugging.